GOED DOEN BETEKENT GOED PRESTEREN

Dit artikel is verschenen in Tijdschrift Milieu (Vereniging Voor Milieuprofessionals), door: Jeroen Drijver en Michiel Hobbelt

Walmart, een grote Amerikaanse warenhuisketen, is door het Personal Sustainability Project duurzamer met gelukkiger en gemotiveerder personeel

Maar een klein deel van de werknemers voelt zich tegenwoordig nog betrokken bij hun werk. Duurzaamheid kan de sleutel zijn om dit te veranderen. Werken aan de grootste maatschappelijke uitdaging van de 21ste eeuw motiveert mensen het beste uit zichzelf te halen. Het arbeidspotentieel van veel bedrijven staat onder druk. Steeds meer medewerkers moeten harder en efficiënter werken. Dit terwijl men zich steeds minder betrokken voelt bij het werk dat ze doen. Volgens het recente Gallup-onderzoek is in Nederland slechts 9% van de medewerkers echt betrokken bij het werk dat ze doen. Steeds meer bedrijven zien talentvolle jonge medewerkers gedesillusioneerd raken of zelfs vroegtijdig de deur uit lopen. Blijkbaar groeit de kloof tussen verwachtingen en de praktijk op de werkvloer.

Bron van geluk en welbevinden

Een mogelijke verklaring is dat medewerkers hun werk als steeds belangrijkere bron van geluk en welbevinden zien. Een metaanalyse van Cooperrider & Fry (2012) toont aan dat duurzaamheid wel eens één van de meest krachtige hefbomen kan zijn om niet betrokken medewerkers in het bedrijfsleven weer tot bloei te laten komen. Medewerkers die zelf aan duurzame oplossingen mogen werken zijn creatiever, presteren beter, zijn gezonder, hebben kwalitatief betere relaties op het werk en identificeren zich meer dan andere medewerkers met de organisatie. Een voorbeeld hiervan is het onderzoek dat Glavas en Piderit (2009) onder 347 Amerikaanse werknemers, werkzaam bij zes verschillende bedrijven deden. Ze toonden aan dat als de werknemers vinden dat hun bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt, deze werknemers hoger scoren op betrokkenheid bij het bedrijf, kwalitatief betere relaties ontwikkelen en creatiever werken. Blijkbaar haalt het werken aan duurzame oplossingen goede eigenschappen in mensen naar boven. Werken aan de grootste maatschappelijke uitdaging van de 21ste eeuw motiveert mensen het beste uit zichzelf te halen, prikkelt hun creativiteit en probleemoplossend vermogen en geeft betekenis aan het werk.

Motor voor innovatie

De positieve impact van duurzaamheid op het presteren en welbevinden van medewerkers werpt ook een nieuw licht op de discussie over duurzame ontwikkeling. Werd deze discussie vooral in het licht van globale effecten gevoerd, nu komt daar de positieve impact op het welbevinden en presteren van individuen bij. Goed doen betekent goed presteren. Niet voor niks kiezen bedrijven als Wallmart, Staachi & Staachi en Unilever ervoor om duurzaamheid uit de directiekamer naar de mensen op de werkvloer te brengen. Zo is door het Personal Sustainability Project (PSP) Walmart veel duurzamer geworden, terwijl tegelijkertijd de creatieve betrokkenheid, het welbevinden en de prestaties van haar medewerkers een boost is gegeven. De basis van het project zijn door medewerkers zelf geïnitieerde projecten die bijdragen aan een duurzamere samenleving. Zo heeft Walmart het eten van fastfood voor zowel medewerkers als klanten in de ban gedaan. Ook hebben medewerkers uitgebreide gezondheidsprogramma’s opgezet om het welzijn van het personeel te verbeteren. Eén medewerker heeft zelfs een plan bedacht om 1 miljoen dollar per jaar te besparen voor het bedrijf. Kortom, het loont om bij de implementatie van duurzame strategieën aandacht te hebben voor de potentieel positieve effecten
op medewerkers in de eigen organisatie. Helaas is de impact van duurzaamheid op het individuele niveau momenteel nog een blinde vlek voor veel organisaties. Daardoor wordt de potentiële kracht van de duurzaamheidsbeweging momenteel onvoldoende benut.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *